• Foto van schrijverGeert De Baere

Arendsig Single Vineyard Wine, Robertson

"My philosophy is to create great single vineyard wines from unique soil, climate and location. It's the soil with all the microbes, cycle of elements and the help of living organisms that create the heartbeat for my vines. The location towards the sun wind and holistic climatical conditions reflects the uniqueness of each vineyard."

Wijnen in ons aanbod:

Arendsig Single Vineyard Chardonnay Block A15 + Arendsig Sauvignon Blanc Block A10

Het Domein

"This family owned farm is where I grew up, where memories were made and the seed to future prospects planted. Bare footed, playing on my imaginary farm in my mum’s garden sent me on my imaginative journey that lead to what Arendsig is today." Wijnmaker: Lourens van der Westhuizen.

Na het afronden van de middelbare school in Robertson, schreef hij zich in aan de Cape Peninsula University of Technology om landbouw te studeren. De cursus omvatte anderhalf jaar studie aan het Elsenburg Agricultural College in Stellenbosch. Het was in Elsenburg hij de liefde voor de wijngaard en het wijnmaken uitbouwde tot zijn passie.

Lourens: 'Ik voel me een bewaarder van de aarde en ik ben gezegend om te druiven te kunnen verbouwen, de ranken te laten groeien en mijn passie in wijn te kunnen omzetten." "Nadat ik mijn studie had afgerond, reisde ik naar Amerika en werkte in Santa Rosa, Californië. Een aantal jaar later maakte ik dezelfde reis door Bourgondië en de Champagne regio in Frankrijk.

Hoe meer iemand ziet en ervaart, hoe meer iemand kan leren. Verschillende mensen, verschillende culturen, overal genieten mensen van goed eten en van uitstekende wijn. Gewoon genieten en leven ten volle.. We moeten dit leven met passie leven, het leven is een reis en de eindbestemming is wat we van het leven maken.

Ik was een gelukkig mens toen ik als boer van de vijfde generatie naar onze familieboerderij kon terugkeren. Ik werd de eerste generatie wijnmakers die zijn eigen wijn op deze boerderij maakte. Het jaar 2004 was het begin van nieuwe en betere dingen. Mijn vader, Frikkie van der Westhuizen, stond me toe om uit kleine percelen uit onze wijngaard druiven te selecteren (Shiraz en Chardonnay). Dit gaf me de gelegenheid om met Arendsig Handcrafted Wines te beginnen. In hetzelfde jaar gaf mijn vader me een ongerept deel van de boerderij: onbewerkte percelen op de hellingen. We hebben 4 maanden gewerkt om deze gronden voor te bereiden, we wisten dat dit de toekomst zou zijn van Arendsig-wijnen. Er was geen grond maar rotsen !! Ons doel was om wijnen van afzonderlijke wijngaarden van uitzonderlijke kwaliteit te maken. Mijn eigen wijnen zijn allemaal afkomstig uit een specifiek blok en worden zijn een uitdrukking van het terroir.

Hieronder nog meer info over het terroir, het klimaat en de unieke locatie.

Soils

We are blessed with diversity. In the Southern Robertson valley, Bonnievale, we have diversity in Soil. Down At the river we have sandy soils, in between deeper soils and up against the slopes or Hills my vines are planted in rocks. These rocks must be irrigated to enable me to grow vines in these extreme soil conditions. Due to the extreme rocky environment, the H2O is easily managed. The source of our H2O originates from the Du Toits Kloof mountain range and Ceres mountain range. This will all be dammed into the Brandvlei Dam that is channeled down to our Valley. We Dam it out and use this fresh H20 for our Micro irrigation system. So often we want to rave about climate, but it all starts with the Soil. "Soil is the heart of the vine".

Climate

My vines are planted East to West, +/- 50 meters above the Breede River, 25 km from Robertson, close to Bonnivale and 50 minutes drive from the most Southern Point of Africa, Augulas. The Sauvignon Blanc (0.5Ha) and Chardonnay (3 Ha) Blocks are located on the morning slope side. The Shiraz (3 Ha), Cabernet Sauvignon (3 Ha) and Viognier (1000 routes of vines) are located more towards the afternoon sun side.

Location

Due to our location we receive morning fog during the winter season which is gently burned away by the late morning sun. During summer we have an everyday South-Easterly wind that blows from the ocean to cool down the vines. In the vineyard I am able to use irrigation for 2 hours every second day during crucial times. Because of this I can bring down the micro climate between 12pm and 2pm during hot summer days, before the South-Eastery starts to do its job. The night temperatures tend to cool down extremely well. All in all we have a great climate for growing a diversity of cultivars in this area.

69 weergaven